Financiën
Wat mag het kosten?
Baten, lasten en mutaties reserves
Bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
0 - Bestuur en ondersteuning | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
Lasten | 16.440 | 14.658 | 15.350 | 15.732 | 15.782 | 16.526 |
Baten | 50.300 | 50.582 | 53.526 | 54.267 | 55.175 | 56.747 |
Saldo van lasten en baten | -33.860 | -35.923 | -38.176 | -38.535 | -39.393 | -40.221 |
Stortingen in de reserves | 8.347 | 11.782 | 4.039 | 4.552 | 3.650 | 3.630 |
---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen uit de reserves | 13.122 | 17.353 | 5.626 | 5.885 | 4.583 | 4.323 |
Resultaat | -38.635 | -41.495 | -39.763 | -39.868 | -40.326 | -40.914 |
---|
Welke verschillen zijn er ten opzichte van voorgaand jaar?
In het taakveld Bestuur en ondersteuning zijn de lasten € 692.000 hoger.
De belangrijkste verschillen:
- Het begrotingssaldo van € 907.000 is verantwoord onder de lasten 2022. Ten opzichte van de gewijzigde begroting 2021 (€ 477.000) is dit hoger
(€ 430.000 nadelig).
- In 2022 zijn geen kosten van slopen en afvalverwijdering van de voormalige muziekschool opgenomen (€ 91.000 voordelig).
- In 2022 is geen budget opgenomen voor regionale projecten, waaronder de Challenge ontsluiting (€ 400.000 voordelig).
- In 2022 is geen budget opgenomen voor integratie van ons archief met het regionale archief (€ 58.000 voordelig).
- In 2021 waren extra kosten geraamd voor de verkiezingen in verband met Covid-19 (€ 56.000 voordelig).
- In 2021 waren hogere kosten geraamd voor het vervolgonderzoek naar huisvesting (€ 90.000 voordelig).
- In 2021 waren onder dit taakveld extra kosten geraamd in verband met Covid-19 (€ 226.000 voordelig).
- Hogere lasten in 2022 in verband met nieuwbouw gemeentehuis (€ 40.000 nadelig)
- Hogere lasten in 2022 als gevolg van implementatie en uitvoering van de Wet open overheid (€ 124.000 nadelig).
- Hogere lasten voor informatiseringsprojecten (€ 87.000 nadelig ). Per saldo heeft dit geen effect op het begrotingssaldo omdat deze kosten worden gedekt uit de egalisatiereserve ICT.
- Het overig verschil wordt voornamelijk veroorzaakt door een gewijzigde toerekening van salariskosten aan dit taakveld (€ 930.000 nadelig). Dit wordt deels veroorzaakt door nieuwe budgetten conform de Kaderbrief 2022 (€ 149.000 nadelig) en een hogere toerekening van salariskosten naar overhead als gevolg van de aanstelling van teamleiders conform het verbeterplan. Deze salariskosten vallen nu onder overhead waar ze voorheen werden toegerekend aan diverse andere taakvelden (€ 670.000 nadelig).
In het taakveld Bestuur en ondersteuning zijn de baten € 2.944.000 hoger.
De belangrijkste verschillen:
- Hogere algemene uitkering uit het gemeentefonds, inclusief integratie-uitkeringen (€ 2.707.000 voordelig).
- Hogere opbrengst onroerende-zaakbelastingen (€ 276.000 voordelig) als gevolg van inflatiecorrectie en nieuwbouw.
- Lager renteresultaat (€ 66.000 nadelig) als gevolg van minder ontvangen rente op verstrekte geldleningen.
De afwijkingen in de stortingen en bijdragen uit de reserves worden met name veroorzaakt door overhevelingen vanuit 2020 naar 2021 (van reserves naar dekkingsreserves), waaronder een bijdrage uit de vrije algemene reserve van € 1.111.000 en lagere bijdragen uit reserves naar dekkingsreserves (met name wegbeheer en MFA Dijkstraten). Verder wordt verwezen naar onderstaand overzicht.
Specificatie Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien | ||||||
Bedragen in duizenden euro's | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Realisatie | Begroting | Begroting | Raming | Raming | Raming |
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Lasten * | 3.747 | 1.076 | 1.351 | 1.233 | 896 | 1.535 |
Heffing vennootschapsbelasting | -5 | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Betaalde/doorberekende rente (treasury) | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Niet compensabele btw | 0 | 120 | 122 | 124 | 126 | 128 |
Onvoorziene uitgaven | 0 | 50 | 51 | 52 | 52 | 53 |
Totaal lasten | 3.751 | 1.252 | 1.524 | 1.409 | 1.074 | 1.716 |
* incl. rekening- en begrotingsaldo | 3.094 | 477 | 907 | 780 | 433 | 1.063 |
Baten | Realisatie | Begroting | Begroting | Raming | Raming | Raming |
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Lokale heffingen | ||||||
Opbrengst onroerende-zaakbelastingen | 5.821 | 6.100 | 6.376 | 6.894 | 7.455 | 8.056 |
Opbrengst bouwgrondbelasting | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opbrengst precariobelasting | 80 | 98 | 99 | 101 | 103 | 105 |
Opbrengst toeristenbelasting (taakveld 4) | 72 | 80 | 109 | 111 | 113 | 116 |
Opbrengst reclamebelasting | 53 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 |
Algemene uitkeringen | ||||||
Algemene uitkering uit het gemeentefonds | 42.398 | 43.035 | 45.742 | 45.770 | 46.152 | 47.105 |
incl. decentralisatie- en integratie-uitk. | ||||||
Dividend | ||||||
Dividenduitkering N.V. B.N.G. | 31 | 44 | 49 | 49 | 49 | 49 |
Dividenduitkering WSD | 217 | 0 | 11 | 0 | 0 | 0 |
Saldo financieringsfunctie | ||||||
Ontvangen rente (treasury) | 348 | 239 | 173 | 59 | 58 | 56 |
Overige | ||||||
Inkomsten commerciële buitenreclame | 28 | 37 | 37 | 38 | 39 | 39 |
Overige baten | 541 | 18 | 18 | 18 | 18 | 18 |
Totaal baten | 49.591 | 49.717 | 52.681 | 53.108 | 54.056 | 55.614 |
Heffing vennootschapsbelasting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen in duizenden euro's | ||||||
Lasten | Realisatie | Begroting | Begroting | Raming | Raming | Raming |
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Taakveld 0 | ||||||
Heffing vennootschapsbelasting | -5 | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal heffing vennootschapsbelasting | -5 | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 |