Programma's

Bestuur en ondersteuning

Beleid Bestuur en ondersteuning

 Wat willen we bereiken

Effect indicator

Streven

Eerdere resultaten

Bron

Wat gaan we daar in 2022 voor doen

Een transparant functionerende en zichtbare raad die inwoners invloed geeft op besluitvorming over thema’s die hen direct raken. De verbinding met inwoners, bedrijven en partners staan hierbij centraal samen met het gezamenlijk bouwen aan de samenleving in Best als onderdeel van de regio.
(Beleidsakkoord 2018-2022; samen verder werken aan ons Best)

Oordeel inwoners over relatie met de gemeente

> 2020
(gegevens beschikbaar in jaarrekening 2020)

2021: -
2020: 6,2 (landelijk: 6,1)
2019: -
2018: 6,4 (landelijk: 6,1)
2017: -
2016 : 6,1 (landelijk: 6,0)

'Waar staat je gemeente'

(twee-jaarlijks onderzoek)

  • Afronden van de acties uit 2021 en vastleggen van de resultaten in het overdrachtsdocument: Van raad naar raad.
  • Na de verkiezingen in maart 2022: Op basis van het raads- c.q. beleidsakkoord  2022-2026 worden speerpunten voor 2022 en verder benoemd.

Inwoners, bedrijve n en adviesorganen zijn betrokken bij het overheidsbeleid en de uitvoering. Inwonersinitiatieven ondersteunen wij, waarbij we de eigen kracht versterken.

(notitie 'Samen op ons Best')

Oordeel
samenwerking met inwoners (cijfer website WSJG)

> 2020

(gegevens beschikbaar in jaarrekening 2023)

2021: -
2020: 6,2 (landelijk 6,2)
2019: -
2018: 6,2 (landelijk 6,1)
2017: -
2016:  6,1 (landelijk: 6,1)

'Waar staat je gemeente'

(twee-jaarlijks onderzoek)

In 2022 ligt de focus in inwoners- en overheidsparticipatie op:

  • Blijvende aandacht voor vernieuwing van inwoners- en overheidsparticipatie door te zoeken naar participatiemiddelen die aansluiten bij nu nog onder vertegenwoordigde inwoners-/ ondernemersgroepen en de participatieoutput verbeteren.
  • Een participatieaanpak ontwikkelen en in gang zetten die -naast de huidige participanten- een bredere participerende doelgroep bereikt (zoals jongeren, jong volwassenen en jonge gezinnen).
  • Blijvend en meer aandacht voor het inzetten van participatie in ons werk, ook in minder optimale omstandigheden en daarvoor tijd incalculeren.
  • In gebruik nemen van de Leidraad Omgevingsdialoog bij ruimtelijke initiatieven van derden en van de gemeente.
  • Periodiek uitvoeren van peilingen onder inwoners via het in 2018 opgezette Inwonerspanel.
  • In samenspraak met inwoners werken we aan een manier om de informatievoorziening over plannen en projecten aan de inwoners(organisaties) te verbeteren en bepalen we hoe we dit monitoren.
  • We blijven inwonersinitiatieven faciliteren en actief onder de aandacht brengen. Bijvoorbeeld door informatie op PleinBest en de gemeentelijke website, het geven van advies, subsidieverlening, proactief meedenken en door het verbinden van mensen en initiatieven. Hierbij speelt de inwonerscontactfunctionaris een actieve rol.
  • Inwoners en organisaties in Wilhelminadorp en Kantonnier worden betrokken bij de wijkaanpak en het opstellen van een gebiedsvisie.
  • Onderzoek doen naar en implementeren van nieuwe online participatietools

We zijn een netwerkende organisatie en op die manier organiseren we ook onze dienstverlening. Samen met ons netwerk spelen we in op vragen van inwoners en ondernemers.

(Organisatiemissie- en visie)

Geen

-

-

  • We stimuleren en organiseren samenwerking tussen gemeente en organisaties en tussen organisaties onderling. In het sociaal domein maken we dit concreet door verbindingen te leggen tussen de keten van partijen in de basis, preventie en de gemeente. We stellen bijvoorbeeld ons subsidie-programma samen met partners in het sociaal domein op. In het ruimtelijk domein werken we met een omgevingstafel en implementeren we de participatieleidraad ruimtelijke initiatieven.

Klantvriendelijke en efficiënte dienstverlening.

(Dienstverleningsvisie 'Graag en op maat')

Oordeel
gemeentelijke dienstverlening








Aantal (geregistreerde) klachten dienstverlening

Waardering van inwoners: minimaal een 7,0 in 2022

(gegevens beschikbaar in jaarrekening 2022 )

Het aantal klachten in 2022 is ˂ 28 (=  gemiddelde van de afgelopen 3 jaar)

2020: 7,0 (landelijk 6,8)
2019: -
2018: 7,0 (landelijk 6,8)
2017:-
2016 : 6,9 (landelijk: 6,7)

2020: 18
2019: 32
2018: 33
2017: 23
2016: 22

'Waar staat je gemeente'

(twee-jaarlijks onderzoek)

Interne registratie klachten

  • We gebruiken verschillende instrumenten om onze inwoners en ondernemers, met hun vragen en verwachtingen over onze dienstverlening beter te leren kennen. We zoeken op individuele basis de dialoog op na geleverde dienstverlening.
  • We rollen de methodiek van serviceformules uit voor de verbetering van onze dienstverlening: daarmee realiseren we een uniforme werkwijze en meer klantgerichte houding.
  • We zetten in op verbetering van toegankelijkheid en bereikbaarheid van onze organisatie. We onderzoeken de wenselijkheid en mogelijkheid van aanpassing van onze openingstijden.
  • We verbeteren onze werkprocessen door: de vraag van de inwoner centraal te stellen, integrale interne én externe samenwerking, voorkomen dat vragen tussen wal en schip komen en de inzet van proceseigenaren- en beheerders (start op kleine schaal).
  • We breiden onze digitale dienstverlening uit, onder meer in de vorm van webformulieren.
  • We werken, samen met onze partners  (zowel professionele- als vrijwilligers-organisaties), verder aan dienstverlening onder één dak van Bestwijzer, gemeente en mogelijk andere deelnemers.

Best behoudt als zelfstandige gemeente voldoende bestuurskracht voor de maatschappelijke opgaven die voor onze inwoners van belang zijn.

(bestuurlijke toekomstvisie Best)

Geen

-

-

Aanname: de genoemde activiteiten zijn nodig om krachtig in te spelen op onze maatschappelijke opgaven.

  • We blijven in gesprek met gelijkwaardige (buur)gemeenten over verregaande samenwerking.
  • In 2022 actualiseren we de Samenwerkingsagenda 2018-2025 van het Stedelijk Gebied Eindhoven. Met deze agenda trekken negen gemeenten  samen op bij het formuleren van beleid op het gebied van economie, wonen, voorzieningen en evenementen en ruimte.
  • In het sociaal domein werken we veel samen met gemeenten uit het MRE - gebied waarbij per onderwerp de samenwerking tussen gemeenten is afgesproken (21, 10, 8, 2)
  • Wij voegen ons in de regionale besluitvorming over het Samenwerkingsakkoord MRE 2019-2022 en blijven hier kritisch maar meewerkend. Hiermee trekken 21 gemeenten samen op bij het formuleren van beleid op het gebied van economie, mobiliteit, energietransitie en transitie landelijk gebied.

Betrouwbare overheid

Vermindering kans op fraude en ondermijning

Noodzakelijke adresonderzoeken (huisbezoeken) worden conform de WALAA (webapplicatie Landelijke Aanpak Adreskwaliteit)
methodiek opgepakt

> 80 adresonderzoeken  per jaar

Wijziging wet BRP (2021)

  • Waar er aanleiding is tot nader onderzoek  vindt in 100% van de gevallen een fysiek adresonderzoek plaats.

Veilige verkiezingen

Stemgerechtigden inwoners kunnen ondanks Covid 19 op een veilige manier hun stem uitbrengen tijdens de verkiezingen in maart 2022

In 2022 heeft Best een gelijke opkomst stemgerechtigden als in 2018

Opkomst verkiezingen 2018 Best 52 %

Kiesraad.nl

  • Aansluiten bij adviezen overheid
Deze pagina is gebouwd op 11/10/2021 17:19:02 met de export van 11/10/2021 17:11:59