Programma's

Onderwijs

Beleid Onderwijs

Wat willen we bereiken

Effect indicator

Streven

Eerdere resultaten

Bron

Wat gaan we daar in 2022 voor doen

Jongeren bereiden zich goed voor op participatie in de samenleving.

(Beleidsakkoord 2018 - 2022 en Notitie Integraal Sociaal Domein)

Verplichte indicator:
% van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat.

Verplichte indicator:
% werkloze jongeren (16 t/m 22 jarigen)

<1,8 % in schooljaar 2021 - 2022

< 1,8%

2020 : 1,3%
2019 : 1,4%
2018 : 1,4%
2017 : 1,3%

2015 : 1,62%

Gegevens elke 2 tot 6 jaar beschikbaar.

DUO/Ingrado

Verwey Jonker Instituut (Kinderen in Tel)

  • Uitvoeren van het regionaal afgestemd programma om het aantal vroegtijdig schoolverlaters verder te laten dalen. De kern van het programma betreft een sluitende aanpak vanaf het moment dat de jongere de school in komt tot en met de eerste jaren op de arbeidsmarkt.
  • Ondersteunen van onderwijsinstellingen bij ontwikkeling naar internationalisering van het onderwijs. De internationalisering wordt vanuit de Brainportregio vormgegeven. Hiervoor worden middelen ingezet vanuit de Regiodeal.
  • Stimuleren van zelfstandig reizen naar alle scholen door leerlingen die hiertoe in staat zijn door het inzetten van reisbegeleiders. Voor leerlingen die niet in staat zijn om zelfstandig te reizen, blijven we aangepast vervoer aanbieden.
  • Doorontwikkelen van Integrale Kindcentra  (zie programma Sociaal Domein - Jeugd en multifunctioneel gebruik onderwijsvoorzieningen vanuit Integraal huisvestingsplan onderwijs).
  • Per school behoefte ondersteuning bieden bij het bevorderen van integratie.
  • Preventieve jeugdzorg verder integreren in het voortgezet onderwijs (zie programma Sociaal Domein - Jeugd).

aantal thuiszitters

Verplichte indicator:
Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen

Relatief verzuim per 1.000 leerlingen

< 2 primair onderwijs (PO) en < 10 voortgezet onderwijs (VO)

< 0,5

< 12

2020 : PO 0. VO 0
2019 : PO 0. VO 0
2018 : PO 0, VO 0
2017 : PO 0, VO 0

2020 : 0,46
2019 : 0,45
2018 : 0
2017 : 0,42

2020 : 9,15
2019 : 9,0
2018 : 0,97
2017 : 10,7

Registratie leerplicht

DUO

DUO

  • Uitvoeren van de afspraken met samenwerkingsverbanden in het primair en voortgezet onderwijs over het voorkomen en begeleiden van thuiszitters. Bij elke verzuimmelding van DUO de leerling  begeleiden of zo nodig doorverwijzen naar ketenpartners.

Zo min mogelijk kinderen starten in groep 3 van de basisschool met een ontwikkelachterstand

(Beleidsnotitie voor- en vroegschoolse educatie 2020)

% kinderen met een ontwikkelachterstand (doelgroepkinderen) in een VVE-programma

90% van de doelgroepkinderen neemt deel aan een programma voorschoolse educatie

2020 : 100%
2019 : 94%
2018 : 90%
2017 : 100%

Jaarlijkse evaluatie VVE

  • Aanbieden van voorschoolse educatie voor doelgroepkinderen.
  • Aanbieden van een voorschoolse voorziening aan kinderen waarvan de ouders geen recht op kinderopvangtoeslag hebben.

Kinderen kunnen in Best naar een reguliere basisschool of een voorschoolse voorziening

(Wet Passend Onderwijs)

% leerlingen dat naar het speciaal basisonderwijs gaat

< 1 %

2020 : 0,74%
2019 : 0,98%
2018 : 0,86%
2017 : 0,90%

Centrale leerlingen-registratie

  • Versterken van de in de voorschoolse voorziening en het primair onderwijs geïntegreerde jeugdzorg (zie programma Sociaal Domein - Jeugd).
  • Uitvoering geven aan het regionaal Ondersteuningsplan Passend Onderwijs. Op hoofdlijnen betreft dit:
  • Realiseren van een sluitend en dekkend netwerk van onderwijs(ondersteuning), jeugdhulp en zorg.
  • Zoveel mogelijk preventief werken en inzetten op vroeg signalering.
  • Voorzieningen en expertise aanbieden dicht bij de leefomgeving van het kind.
  • Leerplichtambtenaar blijft leerlingen begeleiden door elke basisschool periodiek te bezoeken om zorgvraagstukken te bespreken.

Multifunctioneel gebruik en goede spreiding van onderwijsvoorzieningen

(Integraal huisvestingsplan onderwijs 2019-2022)

  • De bouwwerkzaamheden starten om van basisschool De Zevensprong aan de Haktol een integraal kindcentrum te maken.
  • Samen met stichting Best Onderwijs en Little People verder werken aan het project Bricks om ook hier te voorzien in toekomstbestendige huisvesting.
  • In overleg met stichting Best Onderwijs bekijken op welke manier er het best invulling gegeven kan worden aan een nieuwe school in Aarlesche Erven.

Lasten, baten en saldo

Lasten

2.275.115

2,5 %

Baten

236.142

0,3 %

Deze pagina is gebouwd op 11/10/2021 17:19:02 met de export van 11/10/2021 17:11:59