Wat willen we bereiken | Effect indicator | Streven | Eerdere resultaten | Bron | Wat gaan we daar in 2022 voor doen |
---|
Inwoners verblijven in een veilige leefomgeving (Beleidsakkoord 2018-2022) | Oordeel inwoners over de veiligheid van de eigen woonomgeving | ≥7,3* in 2022 *gegevens 1x per 4 jaar beschikbaar (jaarrekening 2021) | 2021 : -* 2020 : - 2019 : - 2018 : - 2017 : 7,4 (0,1 stijging t.o.v. 2013) *meting vindt plaats september 2021 en resultaten worden bekend maart 2022 | Veiligheidsmonitor 2021 (vierjaarlijks onderzoek) | - Veilige woonomgeving aanpakken via het Uitvoeringsprogramma integrale veiligheid 2021-2022. De focus ligt op thema's zoals een sluitende procesgerichte ketenaanpak verwarde personen, radicalisering, wijkversterking Wilhelminadorp/Kantonnier, arbeids-migranten, bedrijventerreinen en jeugd/veiligheid.
- In 2022 voeren we het Bevordering integriteitsbeoordeling door openbaar bestuur (Bibob)-beleid uit ter voorkoming van het ongewild faciliteren van criminelen.
- In 2022 continueren we in basisteam De Kempen het inzetten van het Kempen Interventie Team. Krachten zijn gebundeld ter versterking van toezicht en handhaving.
- Voor de samenhangende integrale aanpak van Zorg en Veiligheid verwijzen we naar het programma Sociaal Domein onder WMO.
|
---|
| Oordeel inwoners over de leefbaarheid in de buurt | ≥7,6* in 2022 *gegevens 1x per 4 jaar beschikbaar (jaarrekening 2021) | 2021 : -* 2020 : - 2019 : - 2018 : - 2017 : 7,6 (gelijk t.o.v. 2013) *meting vindt plaats september 2021 en resultaten worden bekend maart 2022 | Veiligheidsmonitor 2021 (vierjaarlijks onderzoek) | - Leefbaarheid aanpakken via het Uitvoeringsprogramma integrale veiligheid 2021-2022. Bijvoorbeeld de wijkversterking Wilhelminadorp/Kantonnier, arbeidsmigranten en aanpak jeugd en veiligheid.
|
---|
| Aantal problematische jeugdgroepen | 1 in 2022 *(definitieve gegevens beschikbaar in jaarrekening 2021) | 2021 : 1* (juli 2021) 2020 : 1 2019 : 1 2018 : 1 2017 : 1 | Groepsscan plus eigen bevindingen | - Jeugdgroepen pakken we aan via systematiek AVE model (Aanpak Voorkomen Escalatie). Net als in 2021 is onze intentie dat er extra geïnvesteerd wordt op preventief jeugdbeleid, waarbij we meer aandacht willen vestigen op ambulant jeugdwerk middels het AVE-overleg.
|
---|
| Verplichte indicator: Aantal verwijzingen Halt | ≦ 12 in 2022 per 1000 jongeren *(definitieve gegevens beschikbaar in 1e kwartaal 2022) | 2021 : 7,5* (september 2021) 2020 : 10,1 2019 : 14,4 2018 : 10,7 2017 : 7,6 | Bureau Halt | - Halt organiseert voorlichtingsactiviteiten en themabijeenkomsten voor jeugd en ouders. Het doel is jongeren en ouders bewust te maken van hun gedrag. Een Halt afhandeling kan onderdeel uitmaken van dit bewustwordingsproces. Idealiter zou bij preventief jeugdbeleid het percentage dat zich moet melden bij Halt 0% zijn. Een realistischer streven is om dit aantal onder de 12 te houden.
|
---|
| Aantal woninginbraken | ≦ 60 in 2022 *(definitieve gegevens beschik-baar in 1e kwartaal 2022) | 2021 : 42*/** (geëxtrapoleerd) 2020 : 39** 2019 : 75 2018 : 70 2017 : 69 **sterke verlaging i.v.m. corona | Jaarverslag politie | - Woninginbraken pakken we gezamenlijk aan met de politie via het Uitvoeringsprogramma integrale veiligheid 2021-2022. Voorbeelden zijn preventiemaatregelen zoals de inzet van een toolkit woninginbraken, buurtonderzoek en het geven van voorlichting.
|
---|
| Verplichte indicator: Aantal diefstallen uit woning | ≦ 2,8 in 2022 per 1000 inwoners
*(definitieve gegevens beschikbaar in 1e kwartaal 2022) | 2021 : 1,4*/**(42 geëxtrapoleerd) 2020 : 1,3*(39) 2019 : 2,5 (75) 2018 : 2,3 (70) 2017 : 2,3 (69) **sterke verlaging i.v.m. corona | CBS/Jaarverslag politie | |
---|
| Aantal aangepakte criminele samenwerkings-verbanden in de eenheid Oost-Brabant (38 gemeenten) | 80 in 2022 *(definitieve gegevens beschikbaar in 1e kwartaal 2022) | 2021 : 130 (36 gestart in 2021, peildatum mei 2021 2020 : 164 (42 gestart in 2020) 2019 : 103 2018 : 113 2017 : 150 | Openbaar Ministerie | - We handelen via de Aanpak criminele samenwerkingsverbanden in Kempenverband en op eenheidsniveau Oost-Brabant met alle relevante ketenpartners in veiligheid.
|
---|
| Aantal criminele samenwerkings-verbanden in behandeling op lokaal niveau | ≦ 3 in 2022 (Maximaal 3 dossiers (gelijktijdig) oppakken op jaarbasis, gelet op arbeidsintensiteit van dossiers en de beschikbare capaciteit) *(definitieve gegevens beschikbaar in 1e kwartaal 2022) | 2021 : 2* (juli) 2020 : 3 2019 : 2 2018 : 4 2017 : 4 | Gemeente Best | - Aanpak op een integrale wijze met ketenpartners. Hierdoor is het effect zo groot mogelijk en wordt het criminele netwerk en de werking ervan geneutraliseerd. We onderzoeken alle aangeleverde ondermijningssignalen, waarvan we een relatief klein aantal oppakken als een ondermijningscasus gelet op beschikbare capaciteit van gemeente, politie, Openbaar Ministerie en Belastingdienst.
|
---|
| Verplichte indicator: Aantal winkeldiefstallen | ≦ 1,7 in 2022 per 1000 inwoners *(definitieve gegevens beschikbaar in 1e kwartaal 2022) | 2021 : 1,5*(46 geëxtrapoleerd) 2020 : 1,7 (52) 2019 : 2,7 (80) 2018 : 2,8 (83) 2017 : 2,3 (67) *sterke verlaging i.v.m. corona | CBS/Jaarverslag politie | - Inzet van preventieve maatregelen in zoals bijvoorbeeld 'het donkere dagen offensief'.
|
---|
| Verplichte indicator: Aantal geweldsmisdrijven (openlijk geweld, bedreiging, mishandeling, moord/doodslag incl. poging) | ≦ 4,8 in 2022 per 1000 inwoners *(definitieve gegevens beschikbaar in 1e kwartaal 2022) | 2021 : 3,3* (99 geëxtrapoleerd) 2020 : 3,1 (93) 2019 : 2,4 (71) 2018 : 2,3 (67) 2017 : 3,3 (100) | CBS/Jaarverslag politie | - Tegengaan van geweld door in te zetten op preventie. Politie en Boa's houden gerichte (wijk)surveillance op hotspots, zoals bijvoorbeeld uitgaansgebied, station en omgeving. De Boa's werken hierbij samen met de gemeente Oirschot binnen basisteam De Kempen.
|
---|
| Verplichte indicator: Aantal vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) | ≦ 5,0 in 2022 per 1000 inwoners *(definitieve gegevens beschikbaar in 1e kwartaal 2022) | 2021 : 2,8* (84 geëxtrapoleerd) 2020 : 3,8 (114) 2019 : 3,0 (92) 2018 : 3,7 (111) 2017 : 4,1 (123) | Jaarverslag politie | - Boa's houden gerichte wijksurveillance op hotspots.
|
---|
| Aantal voorlichtings-bijeenkomsten brandveiligheid bij doelgroep 65+ | ≥4 in 2022 *(definitieve gegevens beschikbaar in 1e kwartaal 2022) | 2021 : 0* 2020 : 2 2019 : 3 2018 : 4 2017 : 2 *daling i.v.m. corona-maatregelen | Toekomstvisie brandweerzorg | Gezamenlijk met de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) geven we uitvoering aan de taak Brandveilig Leven door: - beleidsmatige inbreng;
- voorlichtingsbijeenkomsten.
Betreft regulier werk uitgevoerd door de Veiligheidsregio. Zoals het leveren van de brandweerzorg, advisering bij (evenementen)vergunningen en dergelijke. |
---|
Inwoners zijn voldoende weerbaar en/of ervaren voldoende ondersteuning tegen misbruik en fraude in zorg- en dienstverlening | Aantal risicovolle casussen Aantal eerste signalen Aantal lopende casussen Aantal meldingen / signalen (zorg) fraudezaken | ≦ 15 in 2022 ≦ 40 in 2022 ≦ 250 in 2022 ≦ 10 in 2022 | 2021 : 13 (juli) 2020 : 11 2021 : 9 (juli) 2020 : 36 2021 : 260 (juli) 2020 : 257 2021 : 2 (juli) 2020 : 3 | Aanpak Voorkomen Escalatie (AVE) Signaleringsoverleg Ondersteuning Team Best (OTB) casusregie Bests Lokaal Informatie Knooppunt (BLIK) | - De gemeente pakt complexe zorg- en veiligheidscasussen op in samenwerking met externe partners zoals Zorg en Veiligheidshuis, politie, Openbaar Ministerie, GGZ, Novadic-Kentron, huisartsen, reclassering, enz. Het Aanpak Voorkomen Escalatie model ligt ten grondslag aan de verschillende overlegstructuren.
- De gemeente legt de juiste verbindingen om fraude en misbruik van kwetsbare inwoners te onderzoeken en op te sporen. We nemen de juiste maatregelen om fraude en ondermijning in zorg- en dienstverlening tegen te gaan.
|
---|
Inwoners en ondernemers ervaren voldoende controle van de overheid op (brand)veiligheid in wijken en op bedrijventerreinen | Aantal toezichtcontroles bij arbeidsmigranten- en bedrijvenlocaties | ≥ 90 in 2022 Eerste controles, excl. hercontroles | 2021 : ong. 95 2020 : ong. 73 2019 : onbekend Eerste controles, excl. hercontroles | Squit XO | - Toezicht en Veiligheid houdt toezicht- en handhavingscontroles om de risico's op (brand)onveiligheid in de wijken en bij bedrijven zo laag mogelijk te houden. Geconstateerde overtredingen worden bestuursrechtelijk opgevolgd.
- Voor concretere informatie verwijzen we naar het Uitvoeringsprogramma VTH en de jaarlijkse evaluatie.
|
---|
Organisatoren van kleine en middelgrote (A+B) evenementen dienen een correcte en volledige aanvraag in met bijbehorende veiligheidsparagraaf | Aantal behandelde aanvragen | 50 aanvragen in 2022 | 2021 : - | Gemeente Best | - De ingediende aanvragen worden getoetst op de risico's van een evenement en de bijbehorende reducerende maatregelen. Organisatoren worden gestimuleerd om hun aanvraag conform de potentiële aanwezige risico's in te dienen om een veiliger evenement te krijgen.
|
---|
Implementatie en borging van nieuw beleid Mensenhandel | Het (sneller) herkennen van (mogelijke) slachtoffers mensenhandel waarna slachtoffers de juiste zorg en opvang ontvangen. | In 2022 wordt er voor het eerst gemeten. | 2021: - | Gemeente Best | - Het vaststellen van het regionaal beleid mensenhandel;
- Het aanstellen van een Aandachtsfunctionaris Mensenhandel binnen de organisatie;
- Waarborgen (evt. via de Aandachts-functionaris Mensenhandel) dat er actief gesignaleerd wordt en dat de kennis en expertise op het thema belegd is en geborgd wordt binnen de organisatie bij de juiste mensen;
- Het opstellen van een lokaal (of subregionaal) plan van aanpak;
- Het inplannen van een periodieke evaluatie van het te voeren beleid.
|
---|