Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Metropoolregio Eindhoven (MRE)
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling).Deelnemers aan de verbonden partij
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen.
Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De 21 gemeenten in de regio Eindhoven bundelen al jaren de krachten op een breed scala van onderwerpen. De raad van Best heeft in de Bestuurlijke Toekomstvisie van Best een principiële voorkeur uitgesproken voor het Stedelijk Gebied Eindhoven als primaire bovenlokale samenwerkingsvorm. Alleen voor maatschappelijke thema's die een nog hoger schaalniveau verlangen kan (ook) naar de MRE worden gekeken. In praktijk betekent dit dat de MRE zich, wat Best betreft, moet focussen op andere en een beperkter aantal onderwerpen dan in het verleden het geval was. Met het door het Algemeen Bestuur MRE vaststellen van het samenwerkingsakkoord MRE 2019-2022 is dit, wat Best betreft, nog onvoldoende uit de verf gekomen. We voegen ons wel in die besluitvorming maar blijven meedenkend kritisch. Onze visie is samen te vatten als: meer SGE door minder MRE. Best wil dit ook via het neerwaarts bijstellen van de begroting van de MRE realiseren.
Beleidsvoornemens verbonden partij
Het samenwerkingsakkoord MRE 2019-2022 focust op 4 thema's: economie, mobiliteit, energietransitie en transitie van het landelijk gebied. Dit samenwerkingsakkoord vormt de basis voor de werkprogramma's en begrotingen van MRE. Momenteel wordt gesproken over een aanpassing van de gemeenschappelijke rekening en de thema's die er plaatsvinden.Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
In 2022 wordt een bijdrage geraamd van € 417.000. (bron: begroting 2022)Financiële risico's
Algemeen
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Eigen vermogen van de verbonden partij*
Het eigen vermogen per 31 december 2020 was € 17,7 miljoen (31 december 2019 € 5,8 miljoen).
(Bron: jaarrekening MRE 2020)Vreemd vermogen van de verbonden partij*
Het vreemd vermogen per 31 december 2020 was € 14,5 miljoen (31 december 2019 € 18,0 miljoen).
(Bron: jaarrekening MRE 2020)Financieel resultaat van de verbonden partij*
Het financieel resultaat over 2020 was € 13,3 miljoen (31 december 2019 € 1,0 miljoen)
(Bron: jaarrekening MRE 2020)
* Het eigen vermogen is door het financieel resultaat 2020 positief beïnvloed door de afwikkeling van een getroffen voorziening. Dit heeft geleid tot een incidentele bate van € 11,8 miljoen.
- Gemeenschappelijke regelingen Werkvoorzieningschap De Dommel (WSD)
Werkvoorzieningschap De Dommel (WSD)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke Regeling).Deelnemers aan de verbonden partij
Best, Boxtel, Meierijstad, Vught, Sint-Michielsgestel, Oirschot, Oisterwijk, Nuenen, Son en Breugel.Vestigingsplaats
BoxtelVisie op de verbonden partij
Door de jarenlange uitvoering van de Wsw heeft de WSD expertise opgebouwd voor begeleiding van personen met een arbeidsbeperking vanuit de Wsw of Wajong. Met de komst van de Participatiewet en de afbouw van de Wsw, zijn gemeenten verantwoordelijk geworden voor de begeleiding van deze doelgroepen en zijn hierbij voor nieuwe uitdagingen komen te staan. De expertise, het netwerk en de infrastructuur van
de WSD vinden wij van betekenis bij de begeleiding en toeleiding van deze doelgroepen naar de reguliere arbeidsmarkt of, als dat niet mogelijk is, naar andere vormen van participatie, zoals beschut werken.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
De basis voor de begroting 2022 e.v. vormt het door het AB in juli 2020 vastgestelde koersdocument ‘Gezamenlijk doorontwikkelen’. Hiermee is een richtinggevende koers voor de toekomst vastgesteld.
Op basis van dit document worden door de deelnemende gemeenten, in nauwe samenwerking met WSD, lokale plannen opgesteld en uitgevoerd.De komende jaren staan in het teken van het, in samenwerking met de gemeenten, doorontwikkelen van de lokale infrastructuur, het gezamenlijk Wsd-brede expertisecentrum en de plusdiensten.
Risico's
Met het koersdocument is ook het financiële kader vastgesteld. Dit is de groei naar een ‘break even scenario’ voor de exploitatie van WSD in 2024 bij een bezetting van 2.100 personen uit de doelgroep (SW en PW). Onder invloed van corona is deze datum inmiddels bijgesteld naar 2025.
De toekomst moet uitwijzen of deze bezettingsgraad gehaald wordt.Uit de risico-inventarisatie volgt dat het totale risico van WSD licht groeit met € 0,1 miljoen ten opzichte van 2019 naar € 17,5 miljoen. Dit komt overeen met de maximaal bepaalde bovengrens van het weerstandsvermogen. Het weerstandsvermogen kan dienen als buffer om de financiële effecten van de corona-crisis op te vangen
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
Het SW-budget dat de gemeente ontvangt van het Rijk wordt volledig doorgesluisd naar de WSD voor uitvoering van de SW.
Financiering van de plaatsingen van PW-ers vindt plaats door loonkostensubsidies en begeleidingsvergoedingen.
Op basis van maatwerk neemt de gemeente aanvullend individuele re-integratiediensten af. De gemeente draagt in 2021 € 20.000 bij aan de bestuurskosten.Financiële risico's
Algemeen
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we samen met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2020 was € 30,1 miljoen (31 december 2019 € 27,9 miljoen)
(Bron: jaarverslag 2020 WSD)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2020 was € 6,9 miljoen (31 december 2019 € 5,3 miljoen).
(Bron: jaarverslag 2020 WSD)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat over 2020 was € 4,2 miljoen (2019 € 2,4 miljoen).
(Bron: jaarverslag 2020 WSD) - Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling)Deelnemers
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen.Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een gewaardeerde netwerkpartner in de regio Zuidoost-Brabant. Een mooie organisatie met verschillende taken binnen het veiligheidsdomein. Waar mensen werken met oog voor de samenleving en passie voor het vak. Een organisatie die zich blijft ontwikkelen. Die zich richt op uitdagende thema’s en daarbij nauwlettend kijkt naar de omgeving en de toekomst. Een toekomst die we graag veiliger willen maken. Waarin we verschillende soorten crises, gekend en ongekend, het hoofd kunnen bieden. Daar zetten we ons samen met onze bekende en nieuwe netwerkpartners, gemeenten, bedrijven, instellingen en burgers voor in.Onze visie is niet revolutionair. Wel evolutionair. We richten ons op nieuwe accenten, samengevat in 3 leidende thema’s: samen voor veilig, een weerbare samenleving en een toekomstbestendige organisatie. Deze thema’s werken we vervolgens uit aan de hand van 10 concrete speerpunten. De visie is onze koers voor de komende 4 jaar. Jaarlijks werken we deze verder uit in een samenhangende uitvoeringsagenda, die in de begroting van de VRBZO wordt opgenomen.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage:
De verschuldigde bijdrage aan de VRBZO voor 2022 is € 1.406.920
(bron: begroting VRBZO 2022)Financiële risico's:
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Covid-19
De VRBZO heeft een spilfunctie in de opsporing en het nemen van maatregelen vanwege Covid-19. Hierdoor ontstaan extra lasten voor de VRBZO. Extra lasten vanwege Covid-19 zijn en worden naar verwachting gecompenseerd door het Rijk.
Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2020 bedraagt € 2,5 miljoen (31 december 2019 € 6,9 miljoen)
(Bron: jaarrekening 2020 VRBZO)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2020 was € 45,5 miljoen (31 december 2019 € 46,6 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2020 VRBZO)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het resultaat over 2020 was € 0,3 miljoen (2019 € 0,6 miljoen)
(Bron: jaarrekening 2020 VRBZO) - Gemeenschappelijke regelingen Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke Regeling)Deelnemers
Aangesloten zijn 21 gemeenten in Brabant ZuidoostVestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De GGD Brabant-Zuidoost draagt bij aan een positieve ontwikkeling van de gezondheidssituatie van de inwoners van het samenwerkingsgebied door uitvoering van de programma's publieke gezondheid en de ambulancezorg. Het ontwikkelen en in stand houden van een gezondheidsdienst is verankerd in de Wet Publieke Gezondheid.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
In 2019 is een bestuursopdracht uitgewerkt om de GGD wendbaarder en financieel gezond te maken. Op 28 augustus 2019 zijn door het AB de uitgangspunten hiervoor vastgesteld via het document "Samenwerken aan een wendbaar gezondheidsperspectief" . Kernpunten hierin zijn het verbeteren van de bedrijfsvoering, duurzame en transparante financiering, vergroten aanbod en uitvoering van contracttaken, het stimuleren en aangaan van strategische samenwerkingsverbanden en de invoering van een doorlopende lijn voor de JGZ van 0 tot 18 jaar. Vanwege corona is er vertraging opgelopen in de uitvoering van een aantal kernpunten van deze bestuursopdracht. In 2022 wordt hier verdere uitvoering aan gegeven.Het uitgangspunt is dat de Covid-kosten worden gefinancierd door het Rijk.
In verband met de toevoeging van het product Vroeghulp als basistaak van de GGD als onderdeel van JGZ per 1 januari 2022 is er sprake van een kleine verhoging van de inwonersbijdrage.De ontwikkelingen waarmee de GGD te maken heeft zijn beschreven in de begroting en het meerjarenplan van de GGD. De belangrijkste ontwikkelingen in 2022 zijn:
- Bestrijding van de gezondheidskundige effecten van de coronacrisis.
- Ondersteuning van gemeenten bij het opstellen en uitvoeren van een lokaal preventie akkoord.
- De jeugdgezondheidszorg (JGZ) 0-18 jaar wordt sinds 1 januari 2021 uitgevoerd door de GGD. Deze doorlopende lijn zorgt voor meer ruimte op het gebied van innovatie, flexibiliteit en verbindingen. In 2022 richt de GGD zich op het optimaal inzetten van de jeugdgezondheidszorg 0-18 jaar als collectieve basisvoorziening in de jeugdketen en in het sociaal domein.
- Vanaf 1 januari 2020 is Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg van kracht geworden. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van deze wet. Best heeft ervoor gekozen om 4 hoofdprocessen te beleggen bij de GGD als contracttaak. De extra lasten voor deze taken worden door de 8 deelnemende gemeenten naar rato verdeeld. In 2022 richt de GGD zich op doorontwikkeling van dit Meldpunt.
- De GGD richt zich op het borgen van publieke gezondheid in de omgevingswet en -plannen van gemeenten. Hierbij denkt de GGD mee in uitvoering van de omgevingsvisie in de diverse programma's waarin publieke gezondheid een onderdeel is.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
De bijdrage aan de GGD in 2022 is vastgesteld op € 1.019.567 (bron begroting GGD 2022).Financiële risico's:
Algemeen
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Covid19
De GGD heeft een spilfunctie in de opsporing en bestrijding van Covid19. Hierdoor ontstaan diverse extra lasten voor de GGD. Tot nu toe zijn deze lasten gecompenseerd door het Rijk en er wordt vanuit gegaan dat dit zo zal blijven in 2022. De lasten vanwege Covid-19 en bijdragen die daarvoor van het Rijk worden ontvangen worden verwerkt via budgettair neutrale begrotingswijzigingen.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2020 was € 4,4 miljoen (31 december 2019 € 2,9 miljoen) .(bron: jaarrekening 2020 GGD)
Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2020 was € 30,5 miljoen (31 december 2019 € 14,9 miljoen).(bron: jaarrekening 2020 GGD)
Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat in 2020 was € 944.000 (in 2019 € 213.000)(bron: jaarrekening 2020 GGD)
- Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling)Deelnemers:
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen en de provincie Noord BrabantVestigingsplaats:
EindhovenVisie op de verbonden partij
Het is een gemeenschappelijke regeling van Provincie Noord-Brabant en 21 gemeenten. De dienst heeft de juridische vorm van een openbaar lichaam op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. De omgevingsdiensten zijn opgericht, op basis van afspraken tussen Rijk, IPO en VNG, om de kwaliteit van de vergunningverlening aan bedrijven en het toezicht op en handhaving van deze (milieu)vergunningen te verhogen. De omgevingsdienst is in eerste instantie een uitvoeringsorganisatie. De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) is opgericht op 31 januari 2013. De ODZOB is de uitvoeringsorganisatie van een aantal gemeenten (ambtelijk adviseur van het bevoegd gezag). Daarnaast biedt zij op verzoek van de deelnemers ook ondersteuning op het gebied van beleid en innovatie.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
In het Concernplan ODZOB 2019-2022 zijn de uitdagingen en ontwikkelingen voor de komende jaren geschetst die leidend zijn voor de inzet van de ODZOB. Belangrijke landelijke ontwikkelingen als de invoering van de Omgevingswet, de Wet VTH en het Bor (Besluit Omgevingsrecht) bepalen de inzet van de ODZOB bij de uitvoering van het takenpakket. In dat kader verandert ook de rol van de overheden in het leggen van meer verantwoordelijkheden bij burgers en bedrijven. Dit betekent nog meer omgevingsbewustzijn, ontwikkelingsgericht werken, faciliteren, maatwerk leveren, experimenteren en verbinden. Het VTH-domein is een complex taakveld in de regio Zuidoost-Brabant die gekenmerkt wordt door de innovatieve Brainport regio en een landelijk gebied met veel intensieve veehouderij. Maatschappelijke ontwikkelingen vragen in steeds grotere mate om optimale dienstverlening en transparantie. De risico’s zijn groot, terwijl het handelen van overheidsorganisaties onder een vergrootglas ligt. Door de toenemende complexiteit van het werk wordt het steeds belangrijker om de uitvoering professioneel georganiseerd te hebben. Het verder uitbouwen van specialistische kennis en expertise is cruciaal om deze opgaven aan te kunnen.De volgende ontwikkelingen vragen in het bijzonder aandacht:
- De inwerkingtreding van de Omgevingswet vraagt om een integrale aanpak bij de inrichting van de leefomgeving en een beschikbaarheid van informatie voor alle ketenpartijen. Dat wordt mogelijk als informatie eenvoudig gedeeld kan worden en digitaal beschikbaar en toegankelijk is;
- Samenwerking met partners als Veiligheidsregio, GGD, Metropoolregio Eindhoven, OM, rijksinspecties, waterschappen, andere Brabantse omgevingsdiensten etc. wordt verder uitgebreid. Deze samenwerking is niet alleen nodig bij de voorbereiding van de Omgevingswet, maar ook voor de aanpak van opkomende maatschappelijke problemen zoals zeer zorgwekkende stoffen, ondermijning, ketentoezicht, etc.;
- Advisering en kennisuitwisseling over grote inhoudelijke thema’s die vanuit het VTH-domein veel impact hebben op de leefomgeving is aan de orde. Het gaat daarbij om de volgende thema’s: klimaat & energie/duurzaamheid, toekomstbestendige veehouderij, bodem, asbest, gezondheid, ondermijning – ogen en oren in het veld en zeer zorgwekkende stoffen;
- Verdere ontwikkeling van de kwaliteit en efficiency vergt voortdurend aandacht met daarin een belangrijke positie voor standaardisering van werkprocessen en ontsluiting van informatie. Onderdeel van de informatievoorziening is een goede basisregistratie met een actueel regionaal inrichtingenbestand. In 2022 worden belangrijke stappen gezet in het terugdringen van het aantal variaties in mandaten en het vereenvoudigen van de werkafspraken. Deze stappen zijn nodig om de efficiency te kunnen verbeteren;
- Naar verwachting zal het opdrachtenvolume voor de basistaken – aanvullend op de jaarlijkse groei van verzoektaken - de komende jaren groeien. Daarnaast dient ingespeeld te worden op de ontwikkelingen van de Omgevingswet. Krapte op de arbeidsmarkt vraagt inventieve oplossingen om aan de groeiende uitvoeringsvraag te kunnen voldoen. Een strategische personeelsplanning met een kwalitatieve en kwantitatieve analyse is nodig om hier een passend antwoord op te vinden.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage:De totale bijdrage in 2022 is € 522.555.
Financiële risico's:
Algemeen:
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Covid19
De gevolgen van covid bij de ODZOB zijn vooralsnog vrij beperkt gebleven. De ODZOB heeft de continuïteit van de reguliere werkzaamheden zoveel mogelijk geborgd door het nemen van de nodige interne maatregelen. Daarnaast heeft de ODZOB interne beheersmaatregelen getroffen om de financiële gevolgen voor de dienst en zijn deelnemers zoveel mogelijk te beperken. Desalniettemin brengt de covid crisis nog de nodige onzekerheid met zich mee voor de komende periode. Eventuele onvoorziene gevolgen worden verwerkt via de P&C cyclus.
Eig en vermogen
Het eigen vermogen per 31 december 2020 bedroeg € 2,4 miljoen (per 31 december 2019 € 2,4 miljoen).
(Bron: voorlopige jaarrekening 2020 ODZOB)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2020 was € 4,5 miljoen (31 december 2019 € 3,4 miljoen).
(Bron: voorlopige jaarrekening 2020 ODZOB)Financieel resultaat
Het resultaat over 2019 was € 0,4 miljoen (in 2019 € 0,9 miljoen)
(Bron: voorlopige jaarrekening 2020 ODZOB)
Vennootschappen en corporaties
- Vennootschappen en corporaties Brainport Development N.V.
Brainport Development N.V.
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap.Deelnemers aan de verbonden partij
Best, Eindhoven, Veldhoven, Helmond, MRE, Stichting Brainport.
Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De gemeente Best participeert in de vennootschap (als aandeelhouder en financier) én in de stichting Brainport (bestuurlijk). Brainport is gericht op het aanjagen van de economie, creëren van werkgelegenheid, oplossingen bieden voor maatschappelijke vraagstukken én – een leerpunt uit de coronacrisis – Nederland minder afhankelijk maken van het buitenland voor vitale producten. De kracht van Brainport Eindhoven is de samenwerking tussen overheden, onderwijs- en kennisinstellingen en het bedrijfsleven. Met haar deelname draagt Best bij aan de doelstelling om te excelleren als Europese toptechnologieregio.Op 22 juni 2020 heeft de gemeente besloten ook in 2021-2024 (financieel) te willen blijven participeren. Wel streeft Best voor de toekomst naar een meer evenwichtige, gelijkwaardige wijze van samenwerking en financiering van de vennootschap.
Beleidsvoornemens van de verbonden partij
In de Brainport agenda, de meerjarenagenda van regio Brainport Eindhoven, zijn drie hoofdlijnen opgenomen. Het gaat hierbij om de innovatiekracht van de regio verder te vergroten, ervoor te zorgen dat voldoende goed gekwalificeerd talent beschikbaar is en om het leef- en vestigingsklimaat in de regio te verbeteren. Binnen die drie sporen definieert de agenda tien belangrijke opgaven. Deze sporen en opgaven vormen de basis van de jaarplannen van de vennootschap.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
De geraamde financiering van de vennootschap door de gemeente bedraagt € 190.000 direct, en, via de MRE inwonersbijdrage € 73.117.
Het maatschappelijk kapitaal bedraagt € 224.056 verdeeld in 14.865 aandelen A en 14.865 aandelen B, elk nominaal groot € 7,57. Hiervan zijn geplaatst en volgestort 3.112 aandelen A en 3.112 aandelen B. De gemeente beschikt over 2,23% van de aandelen.
(bron: begroting 2022)Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen bedroeg per 31 december 2020 € 3,3 miljoen (per 31 december 2019 € 3,3 miljoen).
(bron: voorlopige jaarstukken Brainport NV 2020Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2020 was € 3,6 miljoen (31 december 2019 € 2,3 miljoen).
(bron: voorlopige jaarstukken Brainport NV 2020Financieel resultaat van de verbonden partij
Het resultaat na belasting was in 2020 € 21.000 (in 2019 € 2.000).
(bron: voorlopige jaarstukken Brainport NV 2020 - Vennootschappen en corporaties N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
Rechtsvorm
Naamloze vennootschapDeelnemers
De staat is 50% aandeelhouder, decentrale overheden zijn voor de overige 50% aandeelhouder.Vestigingsplaats
Den HaagVisie op de verbonden partij
De BNG Bank N.V. (BNG) richt haar financiële dienstverlening specifiek op de taken van de (decentrale) overheid en instellingen voor het maatschappelijk belang. Daarnaast wordt rekening gehouden met de specifieke financiële inrichting van de (decentrale) overheid. Voordelen hiervan zijn dat de bankfunctie aansluit op de specifieke overheidsregels. Hierdoor kan efficiënt en doelmatig worden gebankierd.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).Financieel belang in de verbonden partij
Per ultimo 2005 zijn er 55.690.720 aandelen uitgegeven, waarvan er 24.570 in bezit zijn van de gemeente. Deze aandelen hebben een nominale waarde van € 61.425. Jaarlijks wordt dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders. In de begroting wordt vanaf 2021 rekening gehouden met een dividenduitkering van jaarlijks € 49.000
(bron: jaarverslag 2019 + begroting 2021)Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2020 was € 5.097 miljoen (31-12-2019 € 4.887 miljoen).
(bron: jaarcijfers 2020 BNG Bank NV)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2020 was € 155.262 miljoen (31 december 2019 € 144.802 miljoen).(bron: jaarcijfers 2020 BNG Bank NV)
Financieel resultaat van de verbonden partij
De BNG realiseerde over 2020 een nettowinst na belastingen van € 221 miljoen (€ 163 miljoen over 2019).
(bron: jaarcijfers 2020 BNG Bank NV) - Vennootschappen en corporaties Brabant Water N.V.
Brabant Water N.V.
Rechtsvorm
Naamloze vennootschapDeelnemers
De provincie Noord Brabant is voor 30% aandeelhouder, overige aandelen zijn in handen van de gemeenten.Plaats vestiging
's-HertogenboschVisie op de verbonden partij
De klanten continue voorzien van zuiver en veilig drinkwater tegen een zo laag mogelijke prijs.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
De zorg voor het milieu, waaruit we de grondstof voor ons product putten, staat bij ons hoog in het vaandel. We streven naar een duurzame watervoorziening, nu en in de toekomst. We volgen bij al onze activiteiten de ontwikkelingen in de maatschappij. Om onze doelstellingen te realiseren, werken we klantgericht, kostenbewust en met actieve zorg voor onze omgeving. Dit doen we zoveel mogelijk in afstemming en samenwerking met andere organisaties.
(Bron: jaarverslag 2018)Financieel belang
Het maatschappelijk kapitaal bestaat uit 10.000.000 aandelen van € 0,10 nominaal, waarvan 2.779.595 zijn gestort. In totaal zijn 1.902.279 aandelen in bezit van gemeenten, waarvan 25.878 van de gemeente Best. 877.316 aandelen zijn in bezit van de provincie Noord-Brabant.Eigen vermogen
Het eigen vermogen per 31 december 2020 was € 674 miljoen (per 31 december 2019 € 665 miljoen)
(Bron: jaarverslag 2020 Brabant Water N.V.)Vreemd vermogen
Het vreemd vermogen per 31 december 2020 was € 523 miljoen (per 31 december 2019 € 480 miljoen)
(Bron: jaarverslag 2020 Brabant Water N.V.)Financieel resultaat
Het resultaat na belastingen was in 2020 € 8,9 miljoen (in 2019 € 29,5 miljoen).
(Bron: jaarverslag 2020 Brabant Water N.V.)
Stichtingen en verenigingen
- Stichtingen en verenigingen Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Rechtsvorm
StichtingDeelnemers
21 gemeenten van de provincie Noord-Brabant.Plaats vestiging
Helmond.Visie op de verbonden partij
De stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (ZVHBZO) is een netwerksamenwerking tussen partners uit de straf- en zorgketen en gemeenten. In de Veiligheidshuizen werken partners samen om te komen tot een integrale, keten-overstijgende, aanpak van (potentieel) criminele of ernstig overlast veroorzakende personen of systemen, waarachter een complexe problematiek schuilgaat. Hiermee wordt voorkomen dat partner-organisaties ieder slechts een gedeelte van de problematiek aanpakken en-of langs elkaar heen werken. De samenwerking in de Veiligheidshuizen richt zich op het oplossen van vraagstukken met een complexe, meervoudige problematiek in zo'n kort mogelijke tijd.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
Onder regie van het Veiligheidshuis ontstaat één gezamenlijk beeld van de situatie en werken de partners vanuit één plan en bundelen zorg, straf en bestuurlijke interventies. De gezamenlijke inspanning leidt ertoe dat het gezin minder overlast veroorzaakt, benodigde hulp wordt ingezet en niet meer of duidelijk minder in aanraking komen met justitie. Deze aanpak voor multiproblematiek werkt alleen als de partners nauw samenwerken onder eenduidige regie en elkaar versterken. Het veiligheidshuis kan deze regie bieden zonder de cases van de professionals over te nemen. Het uitgangspunt van de werkwijze is dat mensen die problemen veroorzaken vaak ook problemen hebben. Een effectieve aanpak van deze problemen is de sleutel tot duurzame gedragsverandering en het voorkomen van recidive. Voor 2022 wordt een uitbreiding van de formatie (0,89fte) voorzien omdat er te weinig capaciteit beschikbaar is om te functioneren als expertisecentrum voor multidisciplinaire zorg- en veiligheidsproblematiek en als vraagbaak voor ketenpartners en professionals.Financieel belang
In 2022 wordt € 7700,- bijgedragen aan de VHHBZO.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2020 bedraagt € 91.000 (per 31 december 2019: €110.000).
(Bron: jaarrekening 2020 ZVHBZO)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2020 bedraagt € 279.000 (per 31 december 2019: € 195.000).
(Bron: jaarrekening 2020 ZVHBZO)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het netto resultaat in 2020 was -/- € 20.000 nadelig (in 2019 € 75.000).
(Bron: jaarrekening 2020 ZVHBZO)